Hvad søger du?

20 december 2024

Forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn færdiggjort

Sund & Bælt og Vejdirektoratet har færdiggjort forundersøgelsen af en fast forbindelse mellem Als og Fyn. Forundersøgelsen viser, at en forbindelse er teknisk mulig at anlægge og peger på, at hvis man politisk vil gå videre med projektet, vil en broløsning mellem Fynshav og Horneland være mest relevant at undersøge nærmere. Forundersøgelsen viser også, at det er muligt at opgradere eksisterede vejanlæg.

På baggrund af den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 har Sund & Bælt og Vejdirektoratet gennemført en forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn med henblik på at fremskaffe et bedre grundlag for en politisk drøftelse og beslutning om projektets videre forløb.  

Undersøgelsen har haft fokus på, at forbindelsen skal være til gavn for flest mulige brugere, være økonomisk sammenhængende og give størst mulige tidsbesparelser for rejsende. Sund & Bælt og Vejdirektoratet har fokuseret på tre hovedområder i forundersøgelsen af projektet: opgradering af Rute 8 og Rute 405 på Als, en forbindelse fra kyst til kyst og opgradering af Rute 8 og Rute 43 på Fyn.  

Løsninger til havs vurderet ud fra samlet prioritering 

En fast forbindelse mellem Als og Fyn vil ifølge forundersøgelsen kunne forkorte rejsetider i bil mellem Als og Fyn samt Als og Sjælland væsentligt. Rejsetiden mellem Sønderborg og Odense forventes eksempelvis at blive reduceret med op til 45 minutter afhængigt af, hvilken korridor der er tale om.  

I alt er der undersøgt ni forskellige løsninger for en kyst-til-kyst-forbindelse mellem Als og Fyn i form af sænketunnel, boret tunnel og forskellige typer broer. 

De undersøgte løsninger er vurderet ud fra en samlet prioritering i forhold til trafikmængde, rejsetidsgevinster, klima, anlægsøkonomi samt de risici, der er ud fra et miljø-, natur- og anlægsteknisk perspektiv.  

I Lillebælt går projektet igennem et Natura 2000-område, hvilket kan medføre væsentlige påvirkninger af naturen, primært i form af undervandsstøj i anlægsperioden, og der er i forundersøgelsen derfor medtaget afværgeforanstaltninger for at mindske denne påvirkning. 

Hvis man politisk beslutter at gå videre med projektet, peger forundersøgelsen på, at en skråstagsbro i kombination med en bjælkebro mellem Fynshav på Als og den sydlige spids af Horneland på Fyn er den løsning, der vil være mest relevant at undersøge nærmere.  

 

Løsninger på land 

For linjeføringer på land er der undersøgt for opgradering af eksisterende strækninger til 2+1 vej med omfartsveje og udretning af kurver. Der er gennemført vurderinger af linjeføringernes nærmere udbygning og placering under hensyntagen til lokale landskabsforhold, naturområder, Natura 2000-områder, bebyggelser, kulturarv mv.  

For udbygning af landanlæg er følgende forslag undersøgt ligeværdigt på forundersøgelsesniveau:  

  • Opgradering af Rute 8 og Rute 43 med omfartsveje og udretninger (hovedforslag) 
  • Mulige tilvalg (på delstrækninger i hovedforslaget) 
  • Opgradering af Rute 8 og Rute 43 (alternativ) 
  • Rute 405 på Als (opgradering med omfartsveje og udretninger) 

 

Der er taget særligt hensyn til naturområdet Svanninge Bakker, hvor vejens tværsnit ikke udbygges i forundersøgelsesprojektet. 

Der er desuden gennemført en screening for Rute 8 på Fyn, som alternativ linjeføring til Rute 43 på Fyn.  

 

Finansiering 

Det samlede anlægsoverslag for en fast forbindelse mellem Als og Fyn i form af en skråstagsbro i kombination med en bjælkebro samt opgradering af landanlæg er estimeret til 22,2 mia. kr. Heraf vil opkrævning af betaling fra brugerne af forbindelsen kunne finansiere ca. halvdelen, så forbindelsen vil kræve et tilskud på 11,4 mia. kr. for at være økonomisk sammenhængende med en tilbagebetalingstid på 40 år. 

 

Videre proces  

Sund & Bælt og Vejdirektoratet afholdt i 2023 borgermøder i Faaborg og Sønderborg om forundersøgelsen af en fast forbindelse. Parterne planlægger at invitere til borgermøder om forundersøgelsens resultater i begyndelsen af 2025. Nærmere information følger.   

I forbindelse med aftale om Finanslov for 2025 er det blevet besluttet, at Vejdirektoratet skal foretage en yderligere undersøgelse af Rute 8 mellem Faaborg-Kværndrup på Fyn. Undersøgelsen forventes færdiggjort i 1. halvår af 2026.  

 

Fakta 

  • Der er undersøgt ni forskellige løsninger for en kyst-til-kyst-forbindelse mellem Als og Fyn i form af sænketunnel, boret tunnel og forskellige typer broer. 
  • En skråstagsbro i kombination med en bjælkebro mellem Fynshav og Horneland er vurderet til samlet set at være den løsning, det vil være mest relevant at undersøge nærmere, hvis man politisk beslutter at gå videre med projektet.  
  • De største anlægstekniske udfordringer for en bro vil være geotekniske forhold, undervandsstøj samt hensynet til skibstrafikken i området. 
  • For landanlæggene har der været særlig fokus på minimering af miljøgener ved opgraderinger.  
  • Der er udført trafikberegninger og på baggrund heraf undersøgt flere forskellige muligheder for opgradering af bestående vejstrækninger på Als og Fyn. 
  • Med en takst på 102 kr. for personbiler og 269 kr. for lastbiler forventes ca. 8.200 køretøjer i døgnet at benytte forbindelsen.  
  • Der er også udført en alternativ beregning, hvor taksten for lastbiler er justeret til 1.009 kr. for at sikre, at lastbilerne holdes på det overordnede motorvejsnet frem for at benytte landevejene på Fyn. I dette scenarie forventes ca. 4.400 køretøjer i døgnet at benytte forbindelsen.  
  • En fast forbindelse mellem Als og Fyn forventes at aflaste trafikken på Lillebæltsbroen med ca. 2-4 pct., svarende til ca. 3.000-4.500 køretøjer i døgnet.  
  • Samlet set vurderes en fast forbindelse mellem Als og Fyn inkl. landanlæg at kunne stå færdig ca. 15 år efter evt. politisk beslutning om at igangsætte en miljøkonsekvensvurdering og projektering.  

Læs den sammenfattende rapport om forundersøgelsen, baggrundsdokumentation og øvrigt materiale her.